راهنماي سفر، ايرانگردي ، گردشگري

dragged border

درباره وبلاگ

dragged border
dragged border

مسجد جامع بزرگ دبی

در کنار تفریحات مهیج , دبی یکی‌از زیباترین مساجد عربی را در خویش جای داده است . مسجد جمیرا و مسجد جامع دبی مشهورترین و زیباترین این مکان ها میباشند . برای شناخت با معماری اسلامی در‌این مرزو بوم عربی حتما خصوصی بدین مسجد خوشگل بزنید .

تاریخچه مسجد جامع دبی :


اولی مسجد جامع در‌این محل در سال ۱۹۰۰ ساخته شد و تحت عنوان یک مکتب ابتدایی برای فراگیری قرآن به پسران کار می‌کرد . ساختمان مدرن مسجد تجدید بنا ساختمان گذشته است و در سال ۱۹۹۸ کامل شدن شد . امروزه مسجد جامع دبی نقش پر رنگ ای در معاش مذهبی و فرهنگی شهر داراست . این مسجد علامت نصیب کهن شهر است .

دسترسی به مسجد برای غیر مسلمان ها :


غیرمسلمانان مجاز به ورود به درون مسجد نیستند البته اذن ورود به مناره را دارا هستند . با این وجود بازدیدکنندگان اکثری از ادیان گوناگون به اینجا می‌آیند تا زیبایی بیرونی و محیط ادب بخش این ساختمان مذهبی را تحسین نمایند . با وجودی که اذن ورود غیر مسلمانها به درون مسجد داده نمیشود , ولی خوبتر است در اطراف این مکان با پوشیدن خرقه مطلوب به مقدسات آن‌ها احترام بگذارید . فقط مسجدی که قابلیت مشاهده بی نقص از آن برای غیرمسلمانان موجود است , مسجد جمیرا است که در پیروز تور قابل دسترسی است .

معماری مسجد :


بلند ترین بخش مسجد مناره‌ ای با ۷۰ متر است که بلند ترین در دبی محسوب میشود . دیوار های ماسه‌ ای خاکستری به‌ طور کلی بی‌ پیرایه می باشند ولی یک کتیبه منبت‌ کاری قرانی بر بالای ۵ ستون راهروی محل ورود نصب‌ شده‌است که بر بالای آن‌ ها نصب شده است . ۴۵ گنبد کوچک و ۹ گنبد بزرگ با مناره بلند سقف مسجد جامع را پوشانده‌ اند . پنجره‌ های چوبی , با شیشه‌ های لکه‌ دار دست‌ ساز به‌ نیکی گونه شده‌ اند و مخلوط نیکی را با شهر سابق و حیطه بر دبی میسازند و مناره آن به سبک معماری آناتولی ساخته‌ شده‌است . به بازدیدکنندگان مسجد پیشنهاد می شود که خرقه مطلوب بپوشند . این مسجد ظرفیت ۱۲۰۰ نمازگزار را دارااست . نزدیک‌ ترین پایانه مترو به آن الفهیدی است .

مسجد جامع دبی یکی‌از مطرح ترین مساجد امارات متحده عربی با معماری اسلامی است . این مسجد بزرگ ظرفیت ۱۲۰۰ عابد را دارااست و دارنده بلندترین مناره شهر در طول ۲۳۰ فوتی ( ۷۰ متر ) است . از این جا هر روز چنددفعه موذن مومنان را به عبادت فرا میخواند .
نزدیک خیس بیایید تا بعضا از جزئیات معماری آن را خوب تر ملاحظه کنید و در کنار زیبایی های آن عکسی به یادگار بگیرید . نقوش هندسی و خط متن های قرآنی روی پنج ستون محل ورود حک گردیده اند که تحسین تماشاچی را برمی انگیزد.

 
مسجد بزرگ دارنده خیر گنبد بزرگ و ۴۵ گنبد کوچکتر است . نقوش هندسی و تقارن زیبای آن‌ها ملاحظه کنید . به اطراف ساختمان بروید تا کرکره های چوبی قشنگ روی پنجره ها را ملاحظه کنید . این کرکره ها و شیشه ها کلیه دست ساخته می باشند .

شب هنگام مجدد برای به دست آوردن عکس های بیشتر به اینجا برگردید , چون با روشن شدن مناره , گنبدها و فرورفتگی ها این مسجد زیبایی خارق العاده ای را پیش دیده شما می کشند .

دسترسی :


مسجد جامع دبی مقابل موزه دبی نزدیک پایانه الفهیدی در خط سبز مترو دبی جای دارد .

(0) نظر
X