راهنماي سفر، ايرانگردي ، گردشگري

dragged border

درباره وبلاگ

dragged border
dragged border

بهترین جاذبه های گردشگری استانبول

استانبول وسیع ترین شهر ترکیه , در جنوب این مملکت جای‌دارد . ادغام مورخ و فرهنگ و تمدن های متعدد استانبول را به شهری مهیج بدل کرده که گردشگران را از تمام نقاط عالم به خویش جذب می نماید . با وجود این‌که امروزه استانبول به شهری امروزی تبدیل شده , به جا مانده تاریخی آن در مساجد , کلیساها و بازارهای باستانی اش تماما مشهود است . بدون‌شک این شهر مضاعف قشنگ جذابیت هایی برای تمام گردشگران دارااست.







10 تا از جاذبه های دیدنی و توریستی استانبول حتما بایستی ببینیم , به شرح پایین است :

ایا صوفیه
ایا صوفیه طی قرنها محلی برای عبادت رهروان ادیان گوناگون بوده است . این سازه در طول ساخت یعنی سال 537 کلیسای ارتودوکس شرقی یونان بود و بعداز آن و در قرن دوازدهم به مقطع 6 ده سال تحت عنوان کلیسای کاتولیک رومیان شناخته می‌شد . این سازه از سال 1453 تا 1931 که بسته شد , تحت عنوان مسجد کار کرد و بعد از آن در سال 1935 تحت عنوان یک موزه بازگشایی شد . ایا صوفیه هنگامی مطرح ترین کلیسای دنیا بود و بعد ها بجهت معماری فوق العاده اش الهام بخش ساخت مساجد اکثری نظیر مسجد کبود شد . ایا صوفیه به دلیل داشتن کاشی هایی که نشان دهنده اتفاق ها ادیان متفاوت می باشند , آوازه جهانی دارااست .



مسجد کبود
مسجد کبود اوایل قرن هفدهم ساخته شد . مردمان همچنان درین مسجد به عبادت می‌پردازند ; براین اساس گردشگران بایستی ساعت تماشا خویش را با توجه گزینش نمایند که با زمان نمازهای پنج گانه تداخلی نداشته باشد . این مسجد 20 هزار کاشی سرامیکی در طرح های گوناگون و 200 پنجره شیشه ای نقاشی کردن شده را در خویش جای داده است . اسم مسجد کبود که بوسیله شاه احمد سازه شده , از کاشی های کبودرنگ روی گنبد و جداره داخلی مسجد گرفته شده‌است .



موزه باستان شناسی استانبول : موزه باستان شناسی استانبول یکی مهمترین موزه های ترکیه به شمار میرود و اساسا از سه موزه ساخته شده شده‌است ; موزه باستان شناسی , موزه شرق باستانی و موزه کیوسک کاشی . این سه موزه روی نیز بیشتراز یک میلیون شیء از فرهنگ وتمدن های سرتاسر دنیا را در خویش جای داده اند . موزه باستان شناسی در سال 1891 تاسیس شده و او‌لین موزه ترکیه به شمار می‌رود . عمر تنی چند از کاشی های این موزه به سال 1472 برمی گردد .


کاخ دلمه باغچه : یکی کاخ های لاکچری , باشکوه و دوچندان زیبای ترکیه به شمار می‌رود و همواره با کاخ ورسای مقایسه شده‌است . این کاخ که در قرن نوزدهم و با استعمال از 14 بدن صفحه طلا جواهرات تشکیل‌شده , لبریز زرق و برق ترین کاخ ترکیه به حساب آورده می شود که در آن ترکیبی از معماری سنتی عثمانی و معماری های نئوکلاسیک اروپا یعنی سبک های باروک و روکوکو به دیده میخورد . در کاخ دلمه باغچه 6 فرمانروا از سالیان 1856 تا 1924 حکمرانی کرده اند . مطرح ترین چلچراغ کریستالی دنیا هم درین کاخ قراردارد که کادو ای از سمت ملکه ویکتوریا بوده است . این کاخ در امتداد سواحل تنگه بسفر تاسیس شده است .



آب انبار باسیلیکا : از قرن ششم یعنی وقتی که به پیشنهاد امپراطور روم ژوستینین اولیه ساخته شد , آب موردنیاز ساکنان استانبول را تامین نموده است . تکنولوژی به کار رفته درین بنا شگفت انگیز معماری که در طول ساخت فراوان توسعه یافته بوده , امروزه تماما ابتدایی به حیث می‌رسد . این آب انبار که مسافت فراوان پاره ای از مسجد کبود داراست , در محوطه یک قصر سلطنتی به اسم قصر سانکن و وابسته به قرن سوم تاسیس شده است . این آب انبار ظرفیت 2 . 8 میلیون متر مکعب آب را داراست و به صورت کلی یک کدام از جالب هایی است که در مسافرت به استانبول نباید فراموش شود .



مسجد سلیمانیه : بازدیدکنندگان مسجد سلیمانیه معتقدند زیبایی و ادب این مسجد نوعی حس معنویت در آنان تولید نموده است . این مسجد در سال 1550 و به فرمان پاد شاه سلیمان بزرگ و روی سومی تپه استانبول ساخته شد . در‌این مسجد باشکوه ترکیبی از معماری اسلامی و بیزانسی به دیده می‌خورد . این مسجد طی سالیان و به وِیژه در نزاع جهانی نخستین به صورت گسترده تخریب شده ; ولی در میانه قرن بیستم نوسازی شده است.


برج گالاتا : ساختمان بلند گالاتا با طول 67 متری یکی عنصرها اساسی تشکیل دهنده خط عرش استانبول است و مناظر زیاد زیبایی از شهر کهن و اطراف آن از بالاترین نقطه این ساختمان بلند به دیده می‌خورد . این ساختمان بلند سنگی قرن ها وسطایی که به عنوان ساختمان بلند مسیح هم شناخته می شود , در طول ساخت آن یعنی سال 1348 بلندترین ساختمان استانبول محسوب می‌شد ; همانگونه که امروزه نیز یک کدام از ساختمان های بلند استانبول به شمار میرود .



این ساختمان بلند طی سالیان تغییرات متعددی نموده است ; مثلا هنگامی تحت عنوان ساختمان بلند نگهداری و برای تماشا حریق سوزی های دوردست از آن به کار گیری میشد . امروزه نهایی طبقه این ساختمان بلند که توسط بالا بر قابل دسترسی است .


بازار بزرگ استانبول : گردشگرانی که شیفته خرید کردن میباشند , در مهاجرت به استانبول هیچ وقت نباید از بازار بزرگ آن غافل شوند . این بازار با دارا بودن 5 هزار دکان یکی اصلی ترین بازارهای سرپوشیده دنیا به شمار می‌رود . بازار بزرگ استانبول که روزمره بیشتراز 250 هزار بازدیدکننده داراست , دارنده اجناسی مثل جواهرات , گلیم , چاشنی , عتیقه جات و کاشی های دستساز است . این بازار که عمر آن به سال 1461 گشوده می شود , امروزه دو مسجد , 4 آبنما , دو خزینه و یک بازار گرانبها جواهرات را در خویش جای داده است . در بازار جواهرات گونه های و اقسام جواهرات نادر و مضاعف گرانبها سنتی , سکه های کهن , الماس های با ارزش , اسلحه دکوری و اثاثیه عتیقه یافت می شود .


کاخ توپکاپی : مشاهده از کاخ توپکاپی تحت عنوان یک کدام از مطرح ترین و کهن ترین کاخ های عالم هیچوقت نباید در مهاجرت به استانبول فراموش شود . این کاخ که در قرن پانزدهم تشکیل‌شده به نظر تاریخی یکی ارزشمندترین و بی نیاز ترین بناهای امپراطوری عثمانی به حساب آورده می شود . این کاخ بوسیله 5 کیلومتر دیوار سنگی و 27 ساختمان بلند اشراف شده و روی تپه ای سازه شده که به دریای مرمره , تنگه بسفر و خلیج شاخ طلایی روئت کرد مضاعف خیر دارااست . کاخ توپکاپی در قبلی محل قانونی معاش پاد شاه های امپراطوری عثمانی و محل تجمع دولت ترکیه بود , البته اکنون تحت عنوان یک موزه شناخته می شود . گردشگران درین کاخ میتوانند از دفتر دولت , مقبره ها , تیم اسلحه مستعمل به وسیله شاه ها , آشپزخانه ها , گروه عظیم ظروف چینی و تیم جواهرات و ساعت های خزانه دیدن نمایند .




حالا , حیث شما در رابطه جاهای جالب استانبول چیست؟

(0) نظر
X